7. oktoober 2010

Jälle see neeger!


Mitmete meeldejäävate filmi- ja teatrirollide kaudu end tuntuks mänginud näitlejanna Viire Valdmaa avaldas hiljuti luulekogu "Liblika jäljed lumel". Üks tema luuletusist ilmutati ka möödunud nädalal Postimehe lisas AK, mis sigitas aga kultuurikorraldaja T. J. Palgi pahase lugejakirja. Kultuurikorraldaja imestab nimelt luuletuse ksenofoobilise ja patriarhaalsust ülistava sisu üle, mida "tsiviliseeritud maailma" päevalehtedes ilmaski ei avaldataks.

Mida hirmsat Viire Valdmaa ometi luuletas?

Tema pealkirjastamata värsiridade sõnum on lihtne ja lühike: tuleb mustanahaline mees, eesti naine krahmab ta endale ja eesti mees jääb nukralt maha halama (ehkki oma tundeid ta mõistagi välja näidata ei tohi). Täiesti adekvaatne sotsiaalkriitika, ei mingit rassismi ega kiidulaulu isastele. Ma ei näe küll mingit põhjuseidugi, miks ei vääriks sellise sisuga luuletus ajalehe trükimusta. Raamatukaante vahel avaldamiseks ehk kõlbaks, aga üleriigilises päevalehes mitte? No kuulge! Ega's ilmaasjata paikne Eesti ajakirjandus Piirideta Reporterite koostatava ja ka teiste meediavabadust hindavate raportite edetabelites väga kõrgel positsioonil.

Demokraatia nõuab, et arvamust saaks vabalt avaldada - ükskõik, kas siis proosa- või värsivormis - ja seda eeldusel, et arvamus oleks arvamus, mitte mõistusepeetusest tingitud vihaõhutus. Viire Valdmaa luuletus viimasesse kategooriasse ei kuulu.

Isegi sõna "neeger" ei väljenda eesti keeles põlgust (mõningane mõru mekk on tal ikka küljes, kuid võrreldes selliste inglise keele sellidega nagu nigger, nigga või negro on neeger kahtlemata neutraalsem sõna). Mida paremat olekski asemele pakkuda, et seda tundlikku sõna asendada? Black person, must inimene, annab meie keeles ju hoopistükkis karmi hinnangu hügieenile. Mustanahaline võib olla küll täiesti erapooletu, kuid ka mõnevõrra kohmakas vorm. Hüva, kui neeger, ladina päritolu sõna, ei ole piisavalt korrektne (ehkki nigeerlasi ei näi see häirivat), siis kasutagem ilusat arhailist vastet MOORLANE ehk MOORAMAALANE!
***
Illustratsioon: Negro Playing Banjo, Courier Company, 1875. a litograafia. Tüüpiline rassistlik neegrikuvand kodusõja-järgsest Ameerikast.