30. aprill 2015

Mesipuu

Miljoneid aastaid tagasi lendles üks putukas tiibade vurinal siit sinna ja sealt tänna. Ta tiirutas ümber ruugete pedajate, mõõtis okkaid ja kõditas käbisid. Ei teadnud ta isegi, mida otsis. Tuhmhõbejad tiivad olid pikast lennureisist juba hõredaks kulunud. Viimaks surus ta oma niitpeened jalad ruugesse koorde ning jäi ootele. Puu kihises tasa, ta säsi oli soe. Tilk tilga järel nõrgus ta sihvakast tüvest kassikuldset vaiku. Nõrgus ja vajus vaikselt üle putuka tukkuva ihu.

Marud murdsid puu, meri neelas maa. Lõpmatud vetevood sahkasid üle elava ja elutu, aeg tormas vooluga kaasa ning lisas kiirustki. Vulkaanid mulksusid, radoon vallatles paljaste vete kohal ning tseesium võngutas sekundeid. Hetked tekkisid ja kadusid tabamatult nagu vihmapiisad.

Taevas oli klaar ja briis mahe, kui ma üleskeeratud püksisäärtega madalas lahevees seisin. Meri, mis oli kustutanud tuhandeid hingi, limpsis mu jalgu, lipitses nagu vagur teener peremehe ees. Ahmisin endasse avarust, ookeanide seletamatut hõngu, mille järele olid minusugusel kitsast popsitarest võrsunud taimekesel järjepannu neelud käinud.

Tühi rand. Ei ainsatki elumärki. Vaid mina ja meri, mis silmapiiri kitsal triibul kumera taevaga põkkus. Ja korraga… Tunnen, et miski koksab suurt varvast. Pole ta pehme ega kõva. Läbi loksuva vee kilgendab kassikuldne helmes. Sukeldun küünarnukini merre. Kosmiline kell jooksutab sekundeid ja peatub järsku. Juba ongi mu märjas pihus killuke merevaiku. Ja näe, üks putukas on selle sees!

Tõttan padinal üle luidete, haaran kingad näppu, jooksen nagu väike poiss, kes leidnud seninägematu spungi ja tahab seda nüüd kogu maailmaga jagada.

Sa naeratad pehmelt, kui sulle oma leidu näitan. Jah, olen viimaste päevade jooksul kokku tassinud igasugu varandust. Riiulil seisavad üksteise kõrval teokarbid ja sinakad kivid, käbijupid ja tohutükid. Aga see, mis ma täna rannaveest leidsin, ületab kõik varasema.

Sa ei heida mulle kunagi ette seda, et tundideks võpsikusse või kaldarahnude vahele kaon. Mis teha, kui olen säärane… kuidas sa mulle ütlesidki… metsakrõll. Sa ei imestagi enam, kui õhtu eel koju tulen, lilledest lips kaelas ja keel mustikaist tume.

Ilm on tulvil ahvatlusi. Nii lõpmata palju värve ja hääli, lõõskavat päikest ja vihmasagaraid, mis voogavad meeltesse, kisuvad kaasa, tõmbavad endasse. Ei ole ju väiksel inimesel, kes justkui putukas siin merevaigu sees külitab, jaksu nendele imedele vastu panna. Hing kuulub metsale, süda elab merevahus.

Ja ikka leian tagasitee oma rännakutelt. Sinu kaisus on ju ka hea olla. Pagana hea, ausalt öeldes. Ronin mööda su sihvakat tüve, ukerdan sinu sileda koore peal ja kuulatades, kuidas su säsi tuksub ja mahl vaikselt su poorides muliseb, jään ootele. Õhtu heidab roosakad pilvesallid üle taeva ning loojuva päikese ruuge õhetus nakkab su põskedele.

Tukk vajub peale. Salamisi tilgub mesi su tiinetest kärgedest mu huulile. Tuhandeist lillekarikatest kokkukantud nektar on küpsenud magusaks muinas-desserdiks. Sa kihised ja sumised.

Kuulen, kuidas unetedred kanarbikuvallide tagant mind hüüavad. Kutsuvad mu hinge endaga kaasa – sinna, kus uitavad uinunud. Ma ei lähe veel. Kangutan rasked laud lahti ja vaatan ilmekate ripsmetega raamitud silmi. Olen palju kordi neisse vaadanud, aga seekord… näen neis sind. Sellisena, nagu oled.

Hajameelselt näpin merevaigukillukest su rinnal. Võtan selle su kaelast ja heidan eemale. Kel on hõbehallid silmad, ei vaja kassikullast ehteid.

„Tead, kallis,“ ütlen sulle poolsosinal, otsekui kartes häirida meremüha. „Mõnikord tundub mulle, et ma olen maailma viimane romantik.“

Mitte päris,“ vastad sa läbi muigevina. „Ma olen kuulnud, et Itaalias elab ka paar romantikut. Aga sina oled parim.“

„Mis mõttes?“

„Igas mõttes.“

Valetad…

Ei valeta! Ma ei suuda sulle valetada, isegi kui sina mu päevast päeva ilusate valedega üle valad.

„Kellelegi ei meeldi, et talle valetatakse.“

Sa ei valeta ju kunagi paha pärast. Sinu valed teevad tõe kaunimaks. See mulle meeldibki.“

„Jah?“

„Jah!“

Paned käe mu pea alla ja naeratad veelkord.

Olen sulle tänulik.