5. juuni 2011

Kust võiks leida aju?

Juunikuu Cosmopolitan jagab lahkesti väärt soovitusi, kus võiks kohata uusi huvitavaid mehi. Justnimelt, uusi ja huvitavaid! Meestega tutvumiseks sobivad Cosmo suhtespetside hinnangul lahedasti pubid ja baarid, eriti kui seal elatakse kaasa spordivõistlustele.Võime kihla vedada, et oleksid seal üks vähestest naistest ja saad lemmikmeeskonna võidu korral mehise rõõmu ning tähelepanu osaliseks. Halvemal juhul pead mõne mehe kaotusvalu leevendama, aga seegi tegevus võib ju üpris seksikas olla. Suurepärane koht uue mehe lõa otsa püüdmiseks võib olla ka mõni veinikoolitus või koguni raamatupood.Toredaid kutte võib kohata ka pillipoes, kus naisterahvas - põhjendusega, et otsid näiteks sõbrale kitarririhma - mõjub põnevalt. Muidugi leiab mehi ka autohooldusest, kus on suur ilusa autoga saabuvate ja aega surnuks löövate meeste kontsentratsioon - nii et kui sõbranna või vanemad nurisevad, et hoolduses passimine on tüütu kohustus, paku end vabatahtlikuks. Nõu kulub pigisolijale marjaks ära. Iseasi, kas Cosmo-stiilis nõuanded on probleemide lahendamiseks või nende tekitamiseks.

Juba rahvusliku ärkamisaja videvikus, 1887, hakkas ilmuma esimene spetsiaalselt naistele suunatud ning rohkete nõuannetega täidetud perioodiline üllitis - ajakiri Linda. Selle väljaandjaks oli tuntud naisaktivist Lilli Suburg, vastutavaks toimetajaks algselt koolipapa Hugo Treffner. Mõningate vaheaegadega lendas esimene pääsuke 1905. aastani. Suburgi eesmärgiks oli ennekõike naiste vaimu harimine ja nende eneseteadvuse tõstmine. Iseseisvusajal, 1924. a., alustas ilmumist Eesti Naine, kuid suurhitiks ja kõigi tänapäevaste naistekate vanaemaks võib pidada ajakirja Maret. Juttu tehti sellest, mida selga ja lauale panna, sekka armastusjutte ning maailmakuulsate filminäitlejate pilte. Juba Maretile heideti ette, et selle sisu panustab lugeja madalatele instinktidele ega ole kooskõlas naise "ülima rolliga" (milleks on mõistagi nunnalik leemekulbi-liigutaja). Mareti värvilistel esikaantel võtsid poose ehmatavalt mehises rõivastuses suusaproua, siresäärne tennisist, koera ja lambatalle kaissu haaranud neiud jt. Kui tagurlikumad kirjanduskriitikud nimetasid Marie Underi õrna erootikaga garneeritud värsse "libude luuleks", siis Maret oli moraalijüngritele - samas vaimus jätkates - "libude žurnaal". Teatud määral jätkab rahvusvahelise levikuga Cosmopolitan kodukootud Mareti traditsiooni. Eesmärgiks tõsta naiste eneseteadvust ja pakkuda kergestiseeditavat meelelahutust.

Lilli Suburgi unistus on peaaegu täies mahus tõeks saanud. Naised on haritumad ja (paljudel juhtudel) intelligentsemad kui mehed, mistõttu peaks ka enamik Cosmo lugejaid võtma neile ettepuistatavaid "nõuandeid" vaid lõbusa vahepalana. Kui Playboy asuks soovitama mehepoegadel aeroobikasaalidesse või ilusalongidesse naisi lantima minna, oleks tagajärjeks katastroof. Siit ka mure: kust võiks leida neid rahvavalgustajaid, kes meeste vaimu hariks?