26. jaanuar 2021

Ott Tänak reostab planeeti. No kaua võib?!

Ebaeetiline meelelahutus ei saa olla rahvuslik uhkus


Eestlastel pole oma juhtidega vedanud. Kalevipoeg oli mõrtsukas ja vägistaja, Lembitu ei saanud ristirüütlitest jagu, Jannsen puges tsaarile, Päts müüs Eesti maha ja Laar – nagu rahvas ikka veel räägib – lasi põllumajanduse põhja. Ei ole meil ka spordikangelasi, kelle üle rõõmu tunda. Jalgpallurid on maailma kehvemate hulgas, suusatajad libisevad hästi ainult dopingu peal ja tagatipuks on viimase aja kõige hinnatumaks sportlaseks rallisõitja. Ah et mis selles halba on?

Vaatame rohelise mätta otsast. Keskkonnakriisi leevendamiseks plaanitakse lõpetada riiklikud investeeringud fossiilkütustega seotud projektidesse, muretsetakse liigse metsaraie pärast, tehakse massilisi koristustalguid, sõditakse tselluloositehaste ja Rail Balticu vastu. Samal ajal elatakse kirglikult kaasa kõige keskkonna-vaenulikumale spordialale. Kas siin pole vastuolu?

Pixabay

Autorallisid hakati korraldama 20. sajandi alguses puhtalt kommertslikul eesmärgil: autotootjatel oli vaja oma "jõuvankreid" reklaamida ja mis võinuks olla veel geniaalsem publikumagnet kui nende omavaheline mõõduvõtt. WRC ralli on siiamaani hiiglaslik autotootjate üritus, ehkki praeguseks on neid rallirajale võistlema jäänud vaid neli. Autospordis tähendab võistlus aga sihipärast looduse reostamist.

Ökonoomsematel sõiduautodel on kütusekulu 4-5 liitrit 100 km kohta, ralliautodel aga lausa 60-70 l/100 km. Rallihooajad on pikad, pea katkematus rodus järgneb etapp etapile (2019 oli neid 14), kiiruskatseid ligemale paarkümmend (mullusel Rally Estonial 17). Etapil sõidetakse maha üle 250 km, sõitjaid on üldjuhul rohkem kui 20. Matemaatikud arvutagu nüüd, kui palju bensiini lugupeetud ralliässad lõbu pärast põletavad.

Arvud paljastavad ebamugava tõe: meie rahvuskangelaseks on tüüp, kes süstemaatiliselt reostab planeeti! See, et Eesti mees on tulnud autorallis maailmameistriks, pole mingi uhkuse asi. Hoopis häbiasi. Kõik, mis inimest ja keskkonda kahjustab, on ebaeetiline – ka autoralli.

Aga mis siin tühja kurjustada. Kui on probleem, tuleb leida lahendus ja õnneks on see käeulatuses. Sisepõlemismootori asemele saagu elektrimootor. Kui WRC-sarjas osalevad tootjad tuleksid rajale ainult elektriautodega, oleks tegemist kiiduväärse eeskujuga. Sportlane peab nagunii eeskuju näitama, vastasel juhul on ta tühipaljas meelelahutaja. Tähtis pole ainult see, mida saavutada, vaid ka kuidas seda teha.

Kes aga arvab, et elektriauto pole piisavalt macho, siis mõelgu järele. Mis mõttes on suitsev mootor mehelikum kui elektrimootor? Kui mehel on kellad küljes, on ta igal juhul mees. Kui autol on mootor kapoti all, on see igal juhul auto. Fossiilsest kütusest ja fossiilsest mentaliteedist tuleb ükskord lahti saada, emake Maa kisendab valust.

Kujutame nüüd ette: Ott Tänak kihutab oma ülivaikse autoga Lõuna-Eesti teedel, saatjaks lehvivad sinimustvalged ja kaunis linnulaul. Tolm lendab. Aga kui see hajub, on õhk ikka puhas. Ei mingit bensuvingu ega üleliigset süsinikku. See on juba midagi, mille üle tasub uhkust tunda.


Loe ka:

Maaemal on kopsupõletik